ILMASTOINTIHUOLTO
Meillä onnistuu sekä vanhan R134a- että uuden R1234yf-kylmäainejärjestelmien huolto ja kylmäaineen lisäys.
Ilmastointihuolto R134a 49€ (Sisältää 100 g kylmäainetta R134a ,öljyt, UV-aineen ja työn). Ylimenevä kylmäaine R134a +15 eur/100g.
Ilmastointihuolto R1234yf 59€ (Sisältää öljyt, UV-aineen ja työn) +kylmäaine R1234yf 27 eur/100g.
- Hybridit / sähköautot vaativat erikoisöljyn lisäveloitus +20 eur
Esimerkki:
Lisäaine veloitukset ainoastaan uudesta lisätystä aineesta! Esim. jos järjestelmän tilavuus on 500g ja sieltä tulee huollon yhteydessä pois 300g niin veloitamme R134A ainella 15€ (100g sisältyy hintaan) tai R1234yf aineella 54€ (2 x 27,00€)
Vianhaku vuototapauksissa ei sisälly hintaan, mahdolliset toimenpiteet veloitetaan erikseen tuntiveloituksena.
MIKSI ILMASTOINTI TARVITSEE HUOLTOA?
EU:n tutkimusten mukaan keskimääräisestä, 750 g kylmäainetta sisältävästä järjestelmästä, vuotaa noin 57–72 g vuodessa. Ilmastointilaitteesta tulee kylmää ilmaa, mutta koska kompressori joutuu toimimaan vajaalla kylmäainemäärällä, sen käyntitiheys nousee tarpeettomasti ja kompressori kuormittuu turhaan, joten sen elinikä lyhenee. Järjestelmään kertyy myös kosteutta, joka aiheuttaa erilaisia haittoja. Se jäätyy, syövyttää kompressoria ja heikentää öljyn voitelukykyä. Huono voitelevuus voi johtaa kompressorin kiinnileikkautumiseen. Näistä syistä ilmastointihuolto suositellaan tehtäväksi noin kahden-kolmen vuoden välein.
MITÄ ILMASTOINTIHUOLLOSSA TEHDÄÄN?
Ilmastointihuollossa auton järjestelmästä poistetaan kylmäaine, josta erotetaan öljy ja kosteus. Laite punnitsee poistetun kylmäainemäärän ja se kerätään huoltolaitteen säiliöön. Seuraavassa vaiheessa järjestelmä alipaineistetaan, jonka tarkoitus on poistaa järjestelmään jäänyt kosteus. Alipaineistuksen lopuksi tehdään vuototestaus, jossa tutkitaan, pysyykö järjestelmässä alipaine. Paineen nousu paljastaa vuodon olemassaolon. Jos vuotoa ei ole, seuraavassa vaiheessa järjestelmään lisätään tarpeellinen määrä öljyä sekä väriainetta. Jos järjestelmään tulee myöhemmin vuoto, paljastuu vuotokohta väriaineen ansiosta UV-lampulla järjestelmää tutkittaessa. Lopuksi järjestelmä täytetään tarpeellisella määrällä R134a kylmäainetta.
Ensimmäiset uudella R1234yf kylmäaineella varustetut ajoneuvot ovat saapuneet Suomeen kevään 2012 aikana. Ajoneuvojen yleistyminen oli kuitenkin hidasta, sillä ajoneuvovalmistajat keksivät tavan lykätä kylmäaineen käyttöönottoa tyyppihyväksyttämällä uusia ajoneuvomallejaan ns. facelifteinä eli tyyppihyväksyntäpäivämääränä käytettiin edellisen mallin tyyppihyväksyntäpäiväystä. Vuoden 2016 aikana kaikkien on kuitenkin täytynyt muuttaa valmistettavien ajoneuvojen järjestelmät R1234yf-kylmäaineelle sillä vuonna 2017 autoja ei saa enää uutena myydä R134a-kylmäaineella.