images/image_news_7_3.jpg
ILMASTOINNIN TÄYTTÖHUOLTO Ilmastoinnin täyttöhuolto 60e + Ilmastoinnin kaasu 10e/100g(R134). Kaasun veloitus järjestelmän kaasun vähyydestä riippuen.
MIKSI ILMASTOINTI TARVITSEE HUOLTOA?
EU:n tutkimusten mukaan keskimääräisestä, 750 g kylmäainetta sisältävästä järjestelmästä, vuotaa
noin 57–72 g vuodessa. Ilmastointilaitteesta tulee kylmää ilmaa, mutta koska
kompressori joutuu toimimaan vajaalla kylmäainemäärällä, sen käyntitiheys
nousee tarpeettomasti ja kompressori kuormittuu turhaan, joten sen elinikä
lyhenee. Järjestelmään kertyy myös kosteutta, joka aiheuttaa erilaisia
haittoja. Se jäätyy, syövyttää kompressoria ja heikentää öljyn voitelukykyä.
Huono voitelevuus voi johtaa kompressorin kiinnileikkautumiseen. Näistä syistä
ilmastointihuolto suositellaan tehtäväksi noin kahden-kolmen vuoden välein.
MITÄ ILMASTOINTIHUOLLOSSA TEHDÄÄN?
Ilmastointihuollossa auton järjestelmästä poistetaan kylmäaine, josta erotetaan öljy ja kosteus.
Laite punnitsee poistetun kylmäainemäärän ja se kerätään huoltolaitteen
säiliöön. Seuraavassa vaiheessa järjestelmä alipaineistetaan, jonka tarkoitus
on poistaa järjestelmään jäänyt kosteus. Alipaineistuksen lopuksi tehdään
vuototestaus, jossa tutkitaan, pysyykö järjestelmässä alipaine. Paineen nousu
paljastaa vuodon olemassaolon. Jos vuotoa ei ole, seuraavassa vaiheessa
järjestelmään lisätään tarpeellinen määrä öljyä sekä väriainetta. Jos
järjestelmään tulee myöhemmin vuoto, paljastuu vuotokohta väriaineen ansiosta
UV-lampulla järjestelmää tutkittaessa. Lopuksi järjestelmä täytetään
tarpeellisella määrällä R134a kylmäainetta.
|